Ενώ το Mazda Vision X-Compact παρουσιάστηκε από την ιαπωνική εταιρία στο Japan Mobility Show ως ένα όραμα, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά και το όνομα του, για ένα μελλοντικό compact hatchback, χωρίς πολλές επιπλέον πληροφορίες, το δεύτερο μοντέλο που πραγματοποιεί το ντεμπούτο του στο Τόκιο είναι μία πιο… μπερδεμένη υπόθεση. Βασιζόμενοι και πάλι στο όνομα, είναι το όραμα της Mazda για ένα μελλοντικό βιώσιμο coupe και ενώ έχουμε σημαντικά περισσότερες πληροφορίες, η κατηγορία του αλλά και το ύφος της παρουσίασης μας κάνει πιο επιφυλακτικούς αναφορικά με το αν και πότε θα περάσει στην παραγωγή. Ασχέτως αυτού όμως, το Vision X-Coupe είναι ένα εντυπωσιακό 4-θυρο coupe που συνδυάζει το χαρακτηριστικό πλέον, μινιμαλιστικό design της ιαπωνικής μάρκας με έναν τεχνολογικό μαξιμαλισμό ιδίως όσον αφορά στο κινητήριο σύνολο και την μείωση των εκπομπών ρύπων του.

Ας ξεκινήσουμε με αυτά που βλέπουμε όμως. Το Mazda Vision X-Coupe αποτελεί επί της ουσίας την εξέλιξη του Iconic SP του 2023, το οποίο αποτελούσε την εξέλιξη του RX-Vision του 2015. Πρόκειται για ένα 4-θυρο coupe όπως προαναφέραμε, με μήκος 5.05 μέτρα και πλάτος που οριακά δεν αγγίζει τα 2 μέτρα ενώ το μεταξόνιο του φτάνει τα 3.08 μέτρα! Αυτό σημαίνει ότι είναι μεγαλύτερο όχι μόνο από το Mazda6 αλλά ακόμα και από την Mercedes-Benz CLS που για χρόνια αποτελούσε το στάνταρ στην κατηγορία των 4-θυρων coupe. Ο σχεδιασμός του είναι λιτός και απέριττος με μία κλειστή γρίλια και μικρά φωτιστικά σώματα που καταλήγουν σε LED “κυνόδοντες”, μεγάλες καθαρές επιφάνειες, κάπως… κλειστοφοβικά πλαϊνά παράθυρα και ένα εκκεντρικό πίσω μέρος που διαμορφώνεται από την κατάληξη της οροφής και τα περίεργα φωτιστικά σώματα.

Το εσωτερικό είναι τόσο μινιμαλιστικό όσο και high-tech καθώς προσπαθεί και καταφέρνει κατά τη γνώμη μου, να φέρει ο κλασικό design των sports cars περασμένων δεκαετιών στο σήμερα. Ο πίνακας οργάνων για παράδειγμα είναι ψηφιακός αλλά “σπάει” σε τρία κυκλικά όργανα ενώ η μεγάλη οθόνη για το σύστημα infotainment ενσωματώνεται άψογα στο ταμπλό. Μπροστά από τον οδηγό υπάρχει ένα όμορφο τιμόνι με χοντρή στεφάνη και ένας μικρός επιλογέας για το κιβώτιο ταχυτήτων ενώ οτιδήποτε άλλο δεν είναι απολύτως απαραίτητο έχει αφαιρεθεί για να μειωθεί ο οπτικός θόρυβος.

Το piece de resistance του Mazda Vision X-Coupe είναι το κινητήριο σύνολο του! Ένα κινητήριο σύνολο που αποτελείται από έναν υπερτροδοφοτούμενο Wankel κινητήρα, έναν ηλεκτροκινητήρα και μία μπαταρία αγνώστων στοιχείων που προσφέρει όχι μόνο 510 ίππους αλλά και την δυνατότητα κίνησης με μηδενικούς ρύπους για 160 χιλιόμετρα και συνδυαστική αυτονομία της τάξης των 800 χιλιομέτρων. Το πρωτότυπο της Mazda είναι λοιπόν ένα μεγάλο grand tourer, το ενδιαφέρον του όμως δεν σταματά εδώ. Καταρχάς αξίζει να αναφέρουμε ότι ο περιστροφικός κινητήρας δεν λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια αλλά αναλαμβάνει και την κίνηση των τροχών ενώ στο προσκήνιο βρίσκονται και δύο ακόμα τεχνολογίες που σύμφωνα με την Mazda οδηγούν σε αρνητικές εκπομπές ρύπων!

Η πρώτη είναι ότι ο Wankel κινητήρας έχει σχεδιαστεί ώστε να καταναλώνει καύσιμο που προέρχεται από μικροάλγη και κατά συνέπεια εκπέμπει 90% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σύγκριση με έναν συμβατικό βενζινοκινητήρα ενώ εξοπλίζεται και με ένα σύστημα που “συλλέγει” CO2 στην εξάτμιση και μειώνει τις εκπομπές κατά 20% επιπλέον. Θεωρητικά λοιπόν, οι εκπομπές μειώνονται κατά 110% και αυτό δεν είναι εφικτό με ένα αμιγώς ηλεκτρικό με μπαταρίες. Η Mazda μας δείχνει ότι ο θερμικός κινητήρας έχει θέση ακόμα και σε μία κοινωνία μηδενικών εκπομπών ρύπων ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι αμφότερες οι τεχνολογίες (του καύσιμου από μικροάλγη και του συστήματος συλλογής CO2) δεν απέχουν πολύ από την μαζική παραγωγή. Η Mazda δεν πουλά σενάρια επιστημονικής φαντασίας αλλά ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις και το Vision X-Coupe είναι το τέλειο όχημα γι’ αυτές…


 
                                               
                                                       
                                                      
